قانون نقطه طلایی در عکاسیآموزش کادربندی مقاله عکاسی 

آموزش کادربندی – راهنمای استفاده از نقاط طلایی و یا قانون یک سوم در کادربندی

زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

راهنمای استفاده از نقاط طلایی و یا قانون یک سوم در کادربندی

قانون یک سوم شاید شناخته شده ترین “قانون” ترکیب عکاسی باشد. با دقت از آن استفاده کنید، و تصاویر واقعاً خیره کننده ای ثبت کنید.

اما در واقع قانون یک سوم چیست؟ آیا واقعاً اینقدر مفید است؟ و چه زمانی می توانید قانون را برای یک نتیجه عالی نقض کنید؟

در این مقاله، همه مواردی را که باید در مورد قانون یک سوم بدانید کشف خواهید کرد. و خواهید دانست که چگونه از آن مانند یک حرفه ای استفاده کنید.

پس بیاید تا شروع کنیم:

نقاط طلایی و قانون یک سوم چیست؟

نقاط طلایی و قانون یک سوم در واقع یک دستورالعمل ترکیبی است که تصویر را به سه قسمت مساوی تقسیم می کند (هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی) بنابراین شما نه قطعه و چهار خط شبکه دارید. طبق این قانون، با قرار دادن عناصر کلیدی در امتداد خطوط شبکه، در نهایت ترکیبات بهتری خواهید داشت.

در اینجا تجسم قانون یک سوم وجود دارد:

نقاط طلایی و قانون یک سوم در کادربندی
آموزش کادربندی

و برای پیروی از این قانون، به راحتی از خطوط شبکه برای قرار دادن عناصر اصلی ترکیب استفاده کنید.

بنابراین هنگام عکاسی از یک گل، ساقه آن را در امتداد شبکه راست یا چپ عمودی قرار می دهید:

نقاط طلایی و قانون یک سوم در کادربندی
آموزش کادربندی

و هنگام عکاسی از غروب خورشید، خط افق را در امتداد خط افقی بالا یا پایین قرار می دهید.

(توجه داشته باشید که دوربین شما ممکن است در واقع یک پوشش شبکه ایجاد کند، که می توانید آن را در منو فعال کنید؛ به این ترتیب، لازم نیست قانون یک سوم را تصور کنید. در عوض، می توانید آن را همانطور که از منظره یاب و یا viewfinder نگاه می کنید، مشاهده کنید!)

قانون یک سوم نیز چهار نقطه قدرت را در مرکز هر تقاطع خط شبکه مشخص می کند:

نقاط طلایی و قانون یک سوم در کادربندی
آموزش کادربندی

در اینجا می توانید نقاط موردعلاقه مانند سر (هنگام عکسبرداری از یک شخص)، گل (هنگام عکسبرداری از یک منظره) یا چشم حیوان خانگی را مانند تصویر زیر قرار دهید:

نقاط طلایی و قانون یک سوم
آموزش کادربندی

همانطور که می بینید، استفاده از قانون یک سوم در واقع پیچیده نیست. این قانونی است که آن را بسیار قدرتمند می کند. این یک روش ساده برای بهبود ترکیبات شماست و به معنای واقعی کلمه به آموزش هنری و تجربه عکاسی نیاز دارد.

من جلوتر خواهم گفت:

مقررات باید شکسته شود، و فقط به این دلیل که قانون یک سوم را نادیده می گیرید، به این معنی نیست که ترکیب شما جالب نیست یا در غیر این صورت بد است. قانون ثلث ها علی رغم نامش، یک دستورالعمل است نه یک قانون سخت و سریع. باید توجه داشته باشید که خیلی وقت ها می توانید بدون استفاده از قانون یک سوم کاملاً ترکیبات زیبایی خلق کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که این فقط یک تکنیک ترکیب در میان تکنیک های بسیار عکاسی است. بسیاری از “قوانین” و دستورالعمل های دیگری وجود دارد که قابل تأمل است، مانند تقارن، قانون شانس، ترکیب های مثلثی و موارد دیگر.

در عین حال، قانون یک سوم یک روش عالی برای شروع کار برای ترکیب بندی است. به طور مداوم نتایج بسیار خوبی به همراه می آورد و حتی عکاسان حرفه ای نیز از این کار در کارهای خود همیشه استفاده می کنند. بعلاوه، همانطور که یک شخص عاقل یک بار به من گفت: اگر قصد دارید یک قانون را نقض کنید، ابتدا باید همیشه آن را یاد بگیرید. به این ترتیب، می توانید اطمینان حاصل کنید که آن را تا آنجا که ممکن است به طور موثر شکست.

چرا نقاط طلایی و قانون یک سوم مفید است؟

اکنون که می دانید چگونه قانون یک سوم را دنبال کنید، ضروری است که بدانید چرا قانون یک سوم مهم است و دقیقاً چه کاری می تواند برای عکسهای شما انجام دهد.

واقعاً، قانون یک سوم درباره دو چیز است:

1- تعادل
2- پویایی (حرکت)
اول، با قرار دادن عناصر کلیدی در قانون تقاطع های یک سوم یا خطوط شبکه، عکس شما متعادل تر می شود. عناصر اصلی شما در یک سوم ترکیب باعث ایجاد جذابیت بصری می شوند و در عین حال فضای خالی را در دو سوم باقی مانده متعادل می کنند. این ترکیب بندی معمولا بسیار خوب به نظر می رسد و در نظر بیننده احساس خوبی را ایجاد می کند.

آموزش کادربندی
نقاط طلایی و قانون یک سوم

دوم، ترکیباتی که شامل عناصر کلیدی در مرکز قاب هستند اغلب بسیار ایستا و کسل کننده هستند. جایی برای گردش چشم بیننده وجود ندارد. بنابراین، بیننده به عکس نگاه می کند، سوژه را در مرکز آن می بیند، و سپس خارج می شود.

اما قانون یک سوم پویایی را تشویق می کند، جایی که بیننده یک عنصر اصلی را در کنار خود می بیند، سپس یک سفر بصری را در بقیه تصویر انجام می دهد.

به عبارت دیگر:

یک قانون ترکیب یک سوم تجربه عکاسی جذاب تری را فراهم می کند.

همچنین، قانون یک سوم به نحوه مشاهده طبیعی تصاویر توسط انسان ها بستگی دارد. مطالعات نشان می دهد که چشم افراد معمولاً به یکی از نقاط تقاطع می رود تا مرکز عکس. بنابراین قانون یک سوم با این روش طبیعی مشاهده تصویر کار می کند.

مثال هایی از اینکه بهتر است چه مواقعی از نقاط طلایی و قانون یک سوم استفاده کنید:

در حال حاضر، باید بدانید که قانون یک سوم تقریباً همه وقت مفید است. تا زمانی که عناصر ترکیبی مشخصی برای کار دارید، باید به استفاده از این قانون فکر کنید.

به عنوان مثال، در عکاسی از چشم انداز، می توانید آسمان را در بالای خط افقی بالای صفحه قرار دهید:

نقاط طلایی و قانون یک سوم در کادربندی
آموزش کادربندی

همچنین توجه داشته باشید که چگونه یک عنصر ترکیبی کلیدی دیگر – ساختار روی تخته ها – در نقطه قدرت بالا و راست قاب قرار گرفته است. به لطف این، کل عکس احساس تعادل و پویایی می کند.

 

در عکاسی پرتره، شما به طور کلی می خواهید بدن سوژه را در امتداد یک خط سوم شبکه قرار دهید:

آموزش کادربندی
نقاط طلایی و قانون یک سوم در کادربندی

و همچنین بهتر است سر سوژه خود را در یکی از نقاط تقاطع قرار دهید (و چشم ها ، که یک نقطه تمرکز طبیعی برای یک پرتره است). در عکس زیر، کراوات و گل همچنین یک منطقه مورد علاقه ثانویه را ارائه می دهند، و آنها با یک نقطه تقاطع دوم مطابقت دارند:

آموزش کادربندی
نقاط طلایی و قانون یک سوم در کادربندی

در عکاسی از حیات وحش هم می توانید سر و چشم سوژه را با یک نقطه قدرت تنظیم کنید:

نقاط طلایی و قانون یک سوم در کادربندی
آموزش کادربندی

و در عکاسی از گل، هنگامی که ساقه از یک سوم قانون خط سوم پیروی می کند و گلبرگها در بالای یک نقطه قدرت قرار می گیرند، عالی به نظر می رسند:

نقاط طلایی و قانون یک سوم در کادربندی
آموزش کادربندی

نکات سریع برای کار با نقاط طلایی و قانون یک سوم

اگرچه استفاده از قانون یک سوم در ترکیب بندی های شما آسان است، اما ممکن است کمی زمان و تمرین نیاز باشد.

نکات مورد علاقه شما چیست (یعنی مناطقی از عکس که برجسته هستند و می خواهید روی آنها تأکید کنید)؟ آن نقاط را عمداً کجا قرار می دهید؟
به این ترتیب می توانید نقاط مورد علاقه خود را تعیین کنید، سپس می توانید بلافاصله آنها را در امتداد قاعده خطوط شبکه سوم یا نقاط طلایی قرار دهید.

و به همین ترتیب ترکیب شما در نهایت به زیبایی و تعادل میرسد.

همچنین، اگر نتوانید از نقاط طلایی و قانون یک سوم در شلیک استفاده کنید، پایان دنیا نیست. از این گذشته، همیشه می توانید بعداً عکس های خود را برش دهید! (فقط هنگام ویرایش مطمئن شوید که خطوط شبکه را در ذهن داشته باشید.)

به هر حال، اگر می خواهید بلافاصله قانون یک سوم را شروع کنید، همیشه می توانید عکس های قدیمی را بکشید و برش های آزمایشی را انجام دهید. ببینید چه تاثیری روی عکسهای شما دارد. ممکن است تحت تأثیر نتایج قرار بگیرید.

نقض قوانین: آیا باید این کار را انجام دهید؟

همانطور که در بالا توضیح دادم، ممکن است نقاط طلایی و قانون یک سوم را بشکنید و در آخر عکس های زیبایی داشته باشید.

در حقیقت، گاهی اوقات می توانید با نادیده گرفتن این قانون، به ترکیب حتی قوی تری نیز برسید. بنابراین در حالی که من شما را به یادگیری قانون یک سوم تشویق می کنم، پس از ریشه دواندن، شکستن آن را آزمایش کنید.

یکی از زمان های مورد علاقه من برای شکستن قانون یک سوم، عکاسی از سوژه های متقارن است. اگر از یک کاسه یا گل از بالا عکس می گیرید، تقارن وقتی کاملاً در مرکز قرار بگیرد، حتی چشمگیرتر به نظر می رسد:

آموزش کادربندی
نقاط طلایی و قانون یک سوم در کادربندی

این عکس از یک راهرو است که تقریبا متقارن است، که شدت ترکیب را افزایش می دهد:

قانون نقطه طلایی در عکاسی
قانون نقطه طلایی در عکاسی

و توجه داشته باشید که یک تصویر می تواند همزمان قانون یک سوم را بشکند و پیروی کند. به عنوان مثال در حالی که تصویر بالا عمدتا متقارن است، یک عنصر کلیدی در یک نقطه تقاطع قرار گرفته است. (مردی که ویولن سل می نوازد)

بنابراین قانون یک سوم را بیاموزید. سپس آن را بشکنید. و مهمتر از همه، لذت ببرید!

سخن پایانی

اکنون که این مقاله را به پایان رسانده اید، همه چیز راجع به قانون یک سوم می دانید. شما می دانید که چه زمانی باید از آن استفاده کنید و چه زمانی به فکر شکستن آن باشید.

بنابراین تمرین را شروع کنید! و شاهد پیشرفت ترکیبات خود باشید.

 

نویسنده: Darren Rowse

ترجمه شده توسط Dlenz

دیلنز پایگاه جامع خبر و آموزش عکاسی

 

جهت استفاده از آموزش های عکاسی سایت دیلنز کلیک کنید

Spread the love

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید