آموزش عکاسی در سفرآموزش عکاسی مقاله عکاسی 

آموزش عکاسی در سفر

زمان مطالعه این مطلب: 14 دقیقه

آموزش عکاسی در سفر

به یک سفر هیجان‌انگیز فکر می‌کنید؟ می‌خواهید در طول سفر بعدی خود، تصاویر زیبا و ماندگاری ثبت کنید؟ عکاسی در سفر، بسیار سرگرم‌کننده است؛ اما در عین حال، می‌تواند چالش‌برانگیز هم باشد.

شما در یک محیط کاملاً جدید هستید، فضای محدودی برای حمل تجهیزات دارید، باید راهی برای ثبت عکس‌های اورجینال از مکان‌های توریستی پیدا کنید و اغلب به فکر نیازهای سایر همراهان سفر خود نیز باشید. به عبارت دیگر، موارد زیادی برای فکر کردن وجود دارد.

از آنجایی که بسیاری از سفرها با عجله انجام می‌شوند، معمولاً فرصتی برای آزمایش تنظیمات مختلف، کادربندی و تکنیک‌های نورپردازی ندارید. در عوض، باید عکس‌های خود را از همان ابتدا به درستی بگیرید که برای مبتدیان، کار دشواری است.

نگران نباشید! سال‌هاست که مشغول ثبت عکس‌های مسافرتی در سراسر جهان هستم و در این مقاله، بهترین نکات خود را با شما به اشتراک می‌گذارم، از جمله:

  • راهنمای انتخاب تجهیزات برای شروع
  • بهترین تنظیمات برای عکاسی در سفر
  • نحوه‌ی آماده‌سازی موفق برای عکاسی از یک مقصد جدید
  • چگونه از سوژه‌های مشهور، عکس‌های منحصر به فرد بگیرید
  • و موارد بسیار دیگر!

تا انتهای این مقاله، برای هر نوع ماجراجویی با دوربین خود، چه یک سفر کوتاه به شهر مورد علاقه‌تان و چه تعطیلاتی طولانی به گوشه‌ای دوردست از کره‌ی زمین، آماده خواهید شد.

بیایید شروع کنیم.

۱. سبک سفر کنید

آموزش عکاسی در سفر

عکاسی در سفر: سبک‌بار و پرانرژی!

عکاسی در سفر ذاتا الهام‌بخش و هیجان‌انگیز است. بنابراین، هنگام بستن چمدان برای سفر، به راحتی وسوسه می‌شوید که دوربین‌های متعدد، لنزهای فراوان، ده‌ها لوازم جانبی و موارد دیگر را بردارید.

اما این کار مشکلات مختلفی ایجاد می‌کند. اول اینکه، هرچه تجهیزات بیشتری داشته باشید، هنگام عکاسی وزن بیشتری را باید تحمل کنید – که منجر به ناراحتی و کمبود الهام می‌شود. علاوه بر این، مسائل عملی مانند محدودیت بار و هزینه‌های بیمه به این معنی است که بردن وسایل زیاد اغلب بسیار گران تمام می‌شود. (در واقع، اگر مصمم به کار با راه‌اندازی تجهیزات بیشتر از حداقل هستید، اجاره تجهیزات در بدو ورود ممکن است ارزان‌تر باشد.)

مشاوره من: تا حد امکان سبک سفر کنید. کیت خود را تا حد امکان کم کنید تا موارد زیر را داشته باشید:

  • یک بدنه دوربین مسافرتی (دو عدد، اگر فضای کافی برای یک یدکی در کیف خود دارید)
  • تعدادی کارت حافظه
  • یک سه پایه مینی سبک یا حتی یک گوریلاپاد فوق العاده انعطاف پذیر
  • یک واحد ذخیره سازی قابل حمل
  • یک دوربین کامپکت جیبی
  • یک فلاش
  • مجموعه‌ای کوچک از لنزهای مسافرتی
  • یک کیف دوربین بادوام که وزن را به طور مساوی روی شانه‌های شما توزیع کند و از گرما، سرما، شن و رطوبت محافظت کند.

به این ترتیب، می‌توانید به راحتی سفر کنید و از هزینه‌های اضافی اجتناب کنید. توجه داشته باشید که برای کاهش وزن، ممکن است بخواهید کمی انعطاف‌پذیری را قربانی کنید (برای مثال، ممکن است نیاز باشد لنز سوپر تله‌فوتو خود را در خانه بگذارید). فقط به خاطر داشته باشید که مزایای سفر سبک‌تر به مراتب بیشتر از هزینه‌های آن است!

۲. از لنز زوم انعطاف پذیر برای عکاسی در سفر استفاده کنید

لنز دوربین عکاسی

لنزهای زوم انعطاف‌پذیر، که به عنوان لنزهای «همه کاره» نیز شناخته می‌شوند، راه‌حلی عالی برای عکاسی در سفر هستند. این لنزها به شما امکان می‌دهند تا طیف وسیعی از عکس‌ها را بدون نیاز به تعویض لنز بگیرید، که به نوبه خود باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی شما می‌شود.

نکاتی برای انتخاب لنز زوم مسافرتی:

  • محدوده کانونی: به این فکر کنید که چه نوع عکس‌هایی می‌خواهید در سفر خود بگیرید. لنز با محدوده کانونی وسیع‌تر برای مناظر و عکس‌های خیابانی عالی است، در حالی که لنز با محدوده کانونی تله‌فوتو برای عکس‌های حیات وحش یا پرتره‌های نزدیک مناسب است.
  • دیافراگم: دیافراگم بازتر (عدد f پایین‌تر) عملکرد بهتری را در نور کم و بوکه (محو شدن پس‌زمینه) زیباتر ارائه می‌دهد. با این حال، لنزهای با دیافراگم بازتر معمولاً گران‌تر و حجیم‌تر هستند.

(برای آموزش نحوه کارکرد دیافراگم دوربین اینجا را کلیک کنید)

  • وزن و اندازه: همانطور که قبلاً گفته شد، مهم است که لنز مسافرتی شما سبک و حمل‌نقل آسان باشد.

با انتخاب یک لنز زوم انعطاف‌پذیر، می‌توانید بدون اینکه وزن زیادی را تحمل کنید، طیف وسیعی از عکس‌های عالی را در سفر خود بگیرید.

سفر سبک‌تر با یک لنز همه کاره!

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش حجم تجهیزات عکاسی در سفر، کنار گذاشتن مجموعه‌ای از لنزها و به جای آن حمل یک لنز زوم باکیفیت است.

(برای شناخت بهتر و آموزش کارکرد لنزهای عکاسی اینجا را کلیک کنید)

بهترین لنز زوم کدام است؟

توصیه می‌کنم در صورت امکان، لنزی با فاصله کانونی ۱۸-۲۰۰ میلی‌متر یا ۲۸-۳۰۰ میلی‌متر تهیه کنید. در واقع، اعداد دقیق فاصله کانونی خیلی مهم نیستند؛ بلکه نکته اصلی این است که لنزی را حمل کنید که در فواصل کانونی واید (عریض)، استاندارد و تله‌фото عکس بگیرد. با این لنز می‌توانید مناظر خیره‌کننده، پرتره‌های معمولی و ساختمان‌های دور را ثبت کنید.

به حداکثر دیافراگم لنز توجه کنید!

هرچه دیافراگم بازتر باشد، بهتر است؛ زیرا به شما امکان می‌دهد حتی در نور کم، تصاویر زیبایی ثبت کنید. (متاسفانه لنزهای زوم با دیافراگم باز، بزرگ‌تر، سنگین‌تر و گران‌تر هستند؛ بنابراین باید در مورد دیافراگم با دقت فکر کنید. شما نمی‌خواهید یک لنز همه‌کاره بخرید که در واقع از چند لنز پرایم کوچک، سنگین‌تر باشد.)

بعد از اینکه لنز همه‌کاره خود را برداشتید، اگر فضای اضافی در کیف‌تان دارید…

می‌توانید یک لنز پرایم کوچک (مانند ۵۰ میلی‌متر یا ۸۵ میلی‌متر که برای پرتره و عکاسی در نور کم مفید است) نیز همراه خود ببرید. و اگر در مورد عکاسی منظره جدی هستید، یک لنز فوق عریض، مانند ۱۲-۲۴ میلی‌متر، اغلب انتخاب خوبی است.

۳. یک دوربین عکاسی مسافرتی خوب برای عکاسی در سفر بردارید!

دوربین کنون EOS-R6-Mark-II

بهترین دوربین مسافرتی برای ثبت خاطرات به یاد ماندنی

با اینکه می‌توانید با هر دوربینی، حتی یک گوشی هوشمند معمولی، عکس‌های مسافرتی خوبی بگیرید، برخی مدل‌ها به شما کمک می‌کنند تا به راحتی نتایج فوق‌العاده‌ای بگیرید که بتوانید آن‌ها را با سایز بزرگ چاپ کنید، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و به مجموعه عکس‌های خود اضافه کنید.

(برای آموزش عکاسی با گوشی موبایل روی اینجا کلیک کنید)

دوربین مسافرتی ایده‌آل برای همه وجود ندارد، اما بهترین مدل‌ها معمولا ویژگی‌های زیر را ارائه می‌دهند:

  • طراحی جمع و جور: همانطور که حدس می‌زنید، هرچه بدنه دوربین کوچک‌تر و سبک‌تر باشد، بهتر است. دوربین‌های بدون آینه (Mirrorless) معمولاً از DSLRها جمع و جورتر هستند و مدل‌های APS-C نسبت به فول‌فریم و حتی Four-Thirds، کوچک‌ترند. با این حال، برخی دوربین‌های فول‌فریم برای سفر طراحی شده‌اند، بنابراین احساس نکنید که حتما باید به سنسور کوچک‌تر پایبند باشید!
  • رزولوشن مناسب و کیفیت تصویر در نور کم: در حال حاضر، تعداد مگاپیکسل اهمیت فوق‌العاده‌ای ندارد، به خصوص که اکثر دوربین‌ها حداقل 20 مگاپیکسل رزولوشن ارائه می‌دهند. اما هرچه پیکسل بیشتری داشته باشید، عکس را می‌توانید در سایز بزرگ‌تری چاپ کنید (به طور کلی). به عبارت دیگر، اگر قصد دارید عکس‌های مسافرتی بزرگی برای اتاق نشیمن خود چاپ کنید، احتمالاً باید یک دوربین با رزولوشن بالاتر خریداری کنید. همچنین، برخی دوربین‌ها نسبت به برخی دیگر قابلیت عملکرد بهتر در ایزو بالا (ISO) را ارائه می‌دهند؛ هرچه ایزو بتواند بالاتر برود بدون اینکه کیفیت تصویر به طور قابل توجهی کاهش یابد، عکاسی در فضاهای داخلی، طلوع/غروب و شب آسان‌تر خواهد بود.
  • فوکوس خودکار سریع و سرعت عکاسی پی‌درپی مناسب: اگر می‌خواهید از سوژه‌های متحرک (مانند افراد و ماشین‌هایی که در خیابان حرکت می‌کنند یا حیات وحش در حال دویدن) عکس بگیرید، به دوربینی با قابلیت فوکوس خودکار مناسب نیاز دارید. همچنین باید به دنبال مدلی باشید که حالت عکاسی پی‌درپی (Burst Mode) سریعی را ارائه دهد تا نگران از دست دادن لحظات کسری از ثانیه نباشید.
  • ارگونومی خوب: هرچه دوربین راحت‌تر باشد، عکاسی در تمام طول روز آسان‌تر می‌شود! همچنین باید به دنبال ویژگی‌های کاربردی مانند یک صفحه‌نمایش لمسی کاملاً چرخان و (در دوربین‌های بدون آینه) یک منظره‌یاب با رزولوشن بالا باشید.

متاسفانه، بهترین دوربین‌های مسافرتی معمولا گران هستند، اما گزینه‌های مقرون به صرفه زیادی وجود دارد که همچنان عملکرد خوبی را ارائه می‌دهند. همیشه می‌توانید با خرید یک مدل مبتدی شروع کنید؛ سپس می‌توانید نحوه استفاده صحیح از آن را یاد بگیرید و در آینده آن را ارتقا دهید.

4.از حالت‌ها و تنظیمات عکاسی مناسب برای عکاسی در سفر استفاده کنید

کیفیت مانیتور در دوربین های دیجیتال

برای عکاسی در سفر، کیفیت تصویر را جدی بگیرید!

عکاسان سفر، به دلایل خوبی، اهمیت زیادی به کیفیت تصویر می‌دهند. هرچه فایل تصویر باکیفیت‌تر باشد، امکان چاپ عکس در ابعاد بزرگتر را خواهید داشت، انعطاف‌پذیری بیشتری هنگام ویرایش عکس‌ها خواهید داشت و تصاویر شما در همه شرایط زیباتر به نظر می‌رسند. بنابراین، به شدت توصیه می‌کنم هنگام عکاسی در سفر، چند حالت و فرمت خاص را تنظیم کنید.

۱. عکاسی با فرمت RAW:

اولین قدم، تنظیم دوربین روی فرمت RAW است. این کار به شما بیشترین انعطاف‌پذیری را در ویرایش پس از عکاسی می‌دهد. درسته که فایل‌های RAW نیاز به ویرایش دارند، اما نتیجه نهایی ارزشش را دارد. اگر هنوز برای رفتن مستقیم به RAW آماده نیستید، می‌توانید از حالت عکاسی RAW+JPEG استفاده کنید. با این حالت، هر بار که دکمه شاتر را فشار می‌دهید، دو نوع فایل (RAW و JPEG) ایجاد می‌شود. این به شما فایل‌های RAW برای ویرایش حرفه‌ای و همچنین فایل‌های JPEG می‌دهد که می‌توانید بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. البته با این کار حجم فایل‌ها بیشتر می‌شود، بنابراین مطمئن شوید کارت حافظه و/یا هارد اکسترنال با فضای کافی همراه دارید.

۲. خداحافظی با حالت اتوماتیک:

از حالت اتوماتیک (Auto) خداحافظی کنید و با حالت‌های اولویت دیافراگم (Aperture Priority)، اولویت سرعت شاتر (Shutter Priority) یا دستی (Manual) عکاسی کنید. هر سه این حالت‌ها کنترل تنظیمات نوردهی دوربین را به شما می‌دهند که برای ثبت عکس‌های دقیق و خلاقانه ضروری است. اولویت دیافراگم اغلب برای شروع مناسب است، اما اگر دوست دارید عمیقاً وارد تنظیمات دوربین شوید و همه آن‌ها را درک کنید، حالت دستی هم گزینه عالی دیگری است.

۳. کنترل خلاقانه با دیافراگم و سرعت شاتر:

دیافراگم تاثیر زیادی روی عمق میدان (ناحیه فوکوس در تصویر) دارد. با عکاسی با عمق میدان کم، می‌توانید تاری زیبایی در پس‌زمینه ایجاد کنید، که هنگام عکاسی از افراد یا حیات وحش بسیار کاربردی است. تنظیمات سرعت شاتر، عکس‌های سفر شما را حتی در هنگام ثبت حرکت، شارپ نگه می‌دارد. البته می‌توانید با کاهش سرعت شاتر، سوژه‌های متحرک مانند آب و ابرها را به شکل هنری محو کنید.

انتخاب حالت عکاسی و تنظیمات مناسب، نقشی کلیدی در ثبت عکس‌های باکیفیت و دلخواه شما دارد. در ادامه به چند نکته کلیدی در این زمینه اشاره می‌کنیم:

حالت‌های عکاسی:

  • حالت خودکار: این حالت برای عکاسی در شرایط نوری مناسب و سوژه‌های ثابت ایده‌آل است.
  • حالت پرتره: این حالت برای عکاسی از افراد و ایجاد جلوه بوکه (محو شدن پس‌زمینه) مناسب است.
  • حالت ورزشی: این حالت برای عکاسی از سوژه‌های متحرک مانند ورزشکاران و حیوانات مناسب است.
  • حالت منظره: این حالت برای عکاسی از مناظر و طبیعت مناسب است.
  • حالت شب: این حالت برای عکاسی در شرایط نور کم مناسب است.

تنظیمات عکاسی:

  • دیافراگم: دیافراگم، گشودگی دریچه لنز است که میزان نور ورودی به دوربین را کنترل می‌کند. دیافراگم بازتر، نور بیشتری را به داخل دوربین می‌تاباند و باعث محو شدن پس‌زمینه می‌شود.
  • سرعت شاتر: سرعت شاتر، مدت زمانی است که شاتر دوربین باز می‌ماند و نور به سنسور می‌تابد. سرعت شاتر بالا برای عکاسی از سوژه‌های متحرک مناسب است و سرعت شاتر پایین برای عکاسی در شرایط نور کم مناسب است.

(برای آموزش نحوه کارکرد شاتر دوربین اینجا را کلیک کنید)

  • ISO: ISO، حساسیت سنسور دوربین به نور را تنظیم می‌کند. ISO بالاتر، باعث افزایش روشنایی تصویر می‌شود اما می‌تواند باعث ایجاد نویز (نقاط ریز رنگی) در تصویر نیز شود.

(برای معرفی استفاده از بهترین ISO در عکاسی اینجا را کلیک کنید)

 

5.عادت شبانه یک عکاس حرفه ای: یادداشت برداری در دفترچه خاطرات برای عکاسی در سفر

آموزش عکاسی در سفر

هر شب، بعد از یک روز کاری سخت با دوربین خود، لحظه‌ای وقت بگذارید تا چند یادداشت در مورد رویدادهای روز در دفترچه خاطرات بنویسید. شاید عجیب به نظر برسد، اما واقعاً تأثیرگذار است.

این کار به چند دلیل به شما کمک می کند. اول اینکه، بعداً هنگام سازماندهی تصاویر خود، به شما در افزودن کلمات کلیدی و توضیحات کمک می کند. همچنین، ماه ها یا سال ها بعد حافظه شما را تقویت می کند و به شما امکان می دهد داستان های فراموش شده (و عکس های همراه آن) را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید.

با این حال، فقط به نوشتن یادداشت درباره رویدادها بسنده نکنید. من همچنین شما را تشویق می‌کنم که هرگونه تفکر فنی یا هنری را یادداشت کنید. به هر حال، اگر ساعت‌ها در خارج از منزل عکاسی می‌کنید، مطمئناً دانش عکاسی خود را از نوردهی، ترکیب‌بندی، تکنیک‌های فوکوس خودکار و موارد بسیار دیگری افزایش خواهید داد. با اختصاص دادن وقت برای نوشتن هر درک کلیدی، به تثبیت آن‌ها در ذهن خود کمک می‌کنید و همچنین یک دفترچه مرجع کوچک ایجاد می‌کنید که می‌توانید سال‌ها بعد آن را دوباره بخوانید (و دوباره از آن بیاموزید!).

6. زمان‌های مشخصی را به عکاسی در سفر اختصاص دهید

قانون نقطه طلایی در عکاسی

همانطور که برای هر کار دیگری در زندگی خود برنامه‌ریزی می‌کنید، برای عکاسی نیز باید زمان‌های مشخصی را در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا از وقت خود به طور موثرتر استفاده کنید و به طور منظم عکاسی کنید.

چطور در سفر هم عکاسی کنید و هم استراحت:

آیا تا به حال خواسته‌اید در سفر، هم عکاسی کنید و هم استراحت داشته باشید؟ به خصوص اگر با دیگران سفر می‌کنید، ممکن است با یک چالش روبرو شوید:

عکاسی در سفر، کار بسیار لذت‌بخشی است اما استراحت کردن (مثل آفتاب گرفتن روی ساحل یا وقت گذراندن در رستوران هتل) بسیار ساده‌تر است. اگر مراقب نباشید، ممکن است بیشتر وقت خود را صرف استراحت کنید و عکس‌های کمی بگیرید. البته اگر این همان چیزی است که از سفر می‌خواهید، هیچ مشکلی ندارد. اما اگر هدف‌تان ثبت عکس‌های درجه یک از سفر است، باید زمان‌های مشخص و بدون وقفه‌ای را به عکاسی جدی اختصاص دهید.

پیشنهاد می‌کنم در مکان‌های خاص، به عمد، زمان‌هایی را برای عکاسی در نظر بگیرید. می‌توانید این کار را به صورت ذهنی انجام دهید («قرار است در [مکان خاص]، در [ساعت خاص] عکاسی کنم.») یا می‌توانید برنامه‌های خود را به همراهانتان اطلاع دهید و بگویید کجا و چه زمانی می‌خواهید عکاسی کنید. این کار نه تنها باعث می‌شود زمان لازم برای کار با دوربین را داشته باشید، بلکه به دوستان یا اعضای خانواده‌تان نیز کمک می‌کند با واقعیت‌های عکاسی در سفر که می‌تواند برای خیلی‌ها کار سختی باشد، سازگار شوند.

۷. برای عکاسی در سفر مکان‌ها را از قبل جستجو کنید

 

آموزش عکاسی از طبیعت

کشف صحنه های ناب: پیش‌زمینه‌یابی در عکاسی سفر

در عکاسی سفر، پیش‌زمینه‌یابی (Scouting) اغلب نادیده گرفته می‌شود و اهمیت آن دست‌کم گرفته می‌شود، اما به نظر من، این کار کاملاً ضروری است.

بدون پیش‌زمینه‌یابی، ممکن است هرگز بهترین منظره‌ها، زیباترین معماری و جذاب‌ترین صحنه‌های خیابانی را پیدا نکنید. همچنین، ممکن است نتوانید از جاذبه‌ها در زمان مناسب روز عکاسی کنید، به این معنی که عکس‌های شما به خوبیِ بالقوه‌شان نخواهند بود.

البته، زمانی که در سفر هستید و با کمبود وقت مواجه‌اید، پیش‌زمینه‌یابی ممکن است غیرعملی به نظر برسد. به همین دلیل، رویکردی را برای پیش‌زمینه‌یابی پیشنهاد می‌کنم که به شدت بر تحقیقات پیش از سفر تکیه دارد. در اینجا کارهایی که باید انجام دهید، آورده شده است:

  • تحقیق آنلاین: در ماه‌های منتهی به سفرتان، تحقیقات کاملی در اینترنت انجام دهید. روش هر کسی متفاوت است، اما ممکن است به عکس‌های گرفته‌شده در آن مکان، مقالاتی که در مورد نقاط کلیدی عکاسی بحث می‌کنند یا حتی تصاویر ماهواره‌ای در Google Earth نگاهی بیندازید.
  • فهرست‌سازی: فهرستی از تمام مکان‌های کلیدی که می‌خواهید از آن‌ها عکس بگیرید تهیه کنید. موقعیت خورشید و تأثیر آن بر فرصت‌های عکاسی خود را در نظر بگیرید. تعیین کنید که آیا بازدید از هر مکان در طلوع آفتاب، غروب آفتاب یا ظهر بهتر است. همچنین می‌توانید فهرستی از عکس‌های مورد نظرتان را برای استفاده در محل تهیه کنید.
  • پرس‌و‌جو از منابع محلی: هنگامی که به مقصد رسیدید، به مرکز اطلاعات گردشگری محلی سر بزنید. از کارکنان هرگونه پیشنهادی بخواهید، زیرا آنها اغلب زمان زیادی را در آنجا گذرانده‌اند و احتمالاً با عکاسان زیادی تعامل داشته‌اند. اگر وقت و پول کافی دارید، حتی می‌توانید بپرسید که آیا راهنمایان محلی یا همکار عکاسی وجود دارند که بتوانند برخی از بهترین مناطق را به شما نشان دهند.
  • اجرای برنامه: در نهایت، از تمام تحقیقات و برنامه‌ریزی‌های خود برای عکس‌برداری در هر فرصت استفاده کنید.

در حالی که رویکرد پیش‌زمینه‌یابی که در بالا به اشتراک گذاشتم به طور قطع به خوبی کار خواهد کرد، اما اگر در سفرتان زمان اضافی دارید – به خصوص اگر نور برای عکاسی مناسب نیست – کمی پیش‌زمینه‌یابی حضوری قطعاً مفید خواهد بود. همیشه می‌توانید با قدم زدن در مکان‌های مختلف و در نظر گرفتن عکس‌های احتمالی، خوش بگذرانید و از آنها در روزهای آینده استفاده کنید.

یک هشدار: باید آماده باشید در هر لحظه همه چیز را رها کنید و رویکرد خود را تغییر دهید. در سفر، ممکن است اتفاقاتی بیفتد: ممکن است هوا با شما همکاری نکند، حمل و نقل شما با مشکل مواجه شود، یا (از جنبه‌ی مثبت!) فرصت بهتری پیدا کنید. آنقدر روی برنامه‌های خود تمرکز نکنید که نتوانید با شرایط واقعی سازگار شوید.

(برای یادگیری 10 نکته خارق العاده برای عکاسی با موبایل روی اینجا کلیک کنید)

8.درخواست گرفتن پرتره

آموزش استفاده از رینگ لایت Ring Light

همه ما دوست داریم عکس های پرتره زیبایی از سفر به یادگار داشته باشیم – تصاویری که فرهنگ و شخصیت سوژه را به نمایش بگذارند. اما بسیاری از ما به دلیل ترس از اینکه درخواستمان رد شود، ترجیح می دهیم از آن طرف خیابان با لنز تله عکسی بگیریم.

با این حال، نکته اینجاست که پرتره های نزدیک، شخصی و صمیمی بسیار بهتر از عکس هایی هستند که از راه دور گرفته می شوند. و افراد زیادی هستند که حاضرند برای لحظاتی ژست بگیرند تا شما عکس بگیرید، به شرطی که اجازه بگیرید.

بنابراین، نفس عمیقی بکشید و به سراغشان بروید. بگویید، “ببخشید، می توانم از شما عکس بگیرم؟” بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد این است که آنها امتناع کنند – که با کمی تامل، متوجه می شوید آنقدرها هم بد نیست. به علاوه، به احتمال زیاد آنها لبخند خواهند زد و با تکان دادن سر موافقت می کنند. سپس می توانید یک یا دو عکس بگیرید.

(اگر از کسی عکس می گیرید که به زبان شما صحبت نمی کند، به طور کلی می توانید با جلب توجه او و اشاره به دوربینتان، منظور خود را برسانید.)

به هر حال، اگر کسی برای عکس گرفتن موافقت کرد، حتما از او تشکر کنید و بعد از عکاسی، عکس را روی صفحه نمایش دوربین (LCD) به او نشان دهید. حتی می توانید چند عکس دیگر بگیرید، به خصوص اگر به نظر آرام و راحت می رسند. اما بیش از حد معطل نکنید. وقتی زمان رفتن است، خداحافظی کرده و به مسیر خود ادامه دهید.

یک نکته دیگر: وقتی کسی را پیدا کردید که حاضر است برای شما ژست بگیرد، زمانی را برای تنظیمات دوربین خود و انتخاب کادری اختصاص دهید که نتیجه خوبی به شما بدهد. مطمئن شوید که در سطح چشمان او قرار می گیرید، از دیافراگم بازتر برای ایجاد تاری پس زمینه استفاده کنید (یا از دیافراگم بسته تر برای حفظ جزئیات محیط)، و مراقب عوامل مزاحم در پس زمینه باشید.

۹. احتیاط‌های لازم برای عکاسی در سفر

آموزش عکاسی

اکثر مکان‌ها نسبتا امن هستند. اما حتی امن‌ترین نقاط هم ممکن است گوشه‌های خطرناکی داشته باشند، و شما به عنوان یک گردشگر که هزاران دلار تجهیزات عکاسی همراه دارید، اغلب هدف ایده‌آلی به نظر می‌رسید.

بنابراین، هنگامی که برای عکاسی بیرون می‌روید، مراقب باشید. همیشه به کسی اطلاع دهید که به کجا می‌روید، هرگز بیش از حد نیاز تجهیزات همراه خود نبرید، مسیرهای خود را از قبل با دقت بررسی کنید و حتی در حین عکاسی به محیط اطراف خود توجه داشته باشید. اگر در منطقه خاصی احساس ناراحتی می‌کنید، به رفتن به جای دیگری فکر کنید.

10. خلاقانه فکر کنید

مسابقه عکاسی جایزه عکاسی اکسپوژر ۲۰۲۱
Sheng Liu از چین. مقام اول دسته «عکاسی منظره» مسابقه عکاسی اکسپوژر ۲۱/۲۰

عکاسی، همه اش درباره ی خلاقیت است. اما اگر فقط به سراغ سوژه های تکراری و آشنای عکاسی سفر بروید – همان هایی که در هر راهنمای گردشگری پیدا می کنید – قطعا احساس بی انگیزگی، خستگی و (به زودی) فرسودگی خواهید کرد.

البته، دلیل محبوبیتی برخی از مناظر مشخص است. آن ها اغلب به طرز خیره کننده ای زیبا هستند و ثبت کردن نسخه ی شخصی شما از یک تصویر ماندگار، حتی اگر به طور کامل اورجینال نباشد، می تواند لذت بخش باشد.

(برای آشنایی بیشتر با نحوه عکاسی از مناظر طبیعی اینجا را کلیک کنید)

پس لذت ببرید. عکس های محبوب را بگیرید. اما بعد از آن، فراتر بروید. به دنبال زوایای منحصر به فرد، ترکیب بندی های خاص و نورپردازی متفاوت باشید. امکانات خلاقانه ی خود را بررسی کنید، مانند عمق کم میدان و حتی تکنیک های عمدی حرکت دوربین. سعی کنید صحنه را از زاویه ای ببینید که کاملاً متعلق به شماست.

پیشنهاد من؟ خودتان را به ده عکس مطمئن محدود کنید، جایی که تمرکزتان بر تنظیم نوردهی و سایر ویژگی های فنی باشد. سپس، خلاقیت خود را رها کنید.

چند ایده برای تصاویر اورجینال:

  • با یک لنز واید از روی زمین عکاسی کنید (حتی اگر کثیف تان می کند!)
  • از پله ها بالا بروید و از بالا عکس بگیرید.
  • صبر کنید هوا گرگ و میش شود، دوربین تان را روی سه پایه سوار کنید و سرعت شاتر را کم کنید (تا تصویری خیره کننده و پر از نور و رنگ های زیبا ثبت کنید)
  • روی ترکیب بندی با خطوط هدایتگر، خطوط مورب و عناصر قاب-در-قاب کار کنید.

واقعا، هیچ محدودیتی وجود ندارد. این هنر است، پس عضلات هنری تان را به کار بگیرید!

11.تحقیق در مورد موقعیت مکانی

آموزش عکاسی

ممکن است این موضوع بخشی از فرآیند پیش‌تولید به حساب بیاید، اما اهمیت آن آنقدر زیاد است که تصمیم گرفتم مبحثی جداگانه را به آن اختصاص دهم.

وقتی می‌گویم «تحقیق کنید»، منظورم فقط پیدا کردن لوکیشن‌های عکاسی، مناظر دیدنی و غیره نیست. منظور من این است که باید عمیقا در فرهنگ و تاریخ مقصد سفر خود غوطه‌ور شوید. سعی کنید درک کنید چه چیزی این مکان را منحصربه‌فرد می‌کند. سعی کنید بفهمید زندگی واقعی در آنجا چگونه است. بفهمید چرا ساختمان‌ها و چشم‌اندازها به این شکل هستند.

سپس از یافته‌های خود برای غنی‌سازی تصاویرتان استفاده کنید. اگر متوجه شدید که یک ساختمان خاص تاریخچه جالبی دارد، به سراغ آن بروید و از آن عکس بگیرید (در حین عکاسی، به نحوه‌ی بیان تاریخچه از طریق شکل و ساختار ساختمان دقت کنید). اگر کشف کردید که یک منطقه‌ی خاص دارای صنعت ماهیگیری پررونقی است، به آنجا بروید و از کارگران محلی عکس بگیرید.

همچنین، اگر هنوز مقدمات سفرتان را نهایی نکرده‌اید، تقویم محلی را برای رویدادهای مذهبی یا معنوی، سنت‌ها، تعطیلات ملی و جشن‌های فرهنگی بررسی کنید. سپس سفر خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که با یکی (یا چند مورد) از این رویدادها هم‌زمان شود. بازدید در زمان مناسب می‌تواند به خصوص برای علاقه‌مندان به عکس‌های پرتره و مستند، طیف وسیعی از فرصت‌های عکاسی را در اختیارتان قرار دهد.

۱۲. ویرایش عکس‌های سفرتان

دوربین نیکون - nikon Z6 II

پس از عکاسی در سفر، ویرایش عکس به بخشی جدایی‌ناپذیر از ماجرا تبدیل می‌شه. درسته که الزامی نیست ساعت‌ها روی هر عکس وقت بذارین، اما اختصاص دادن کمی زمان توی نرم‌افزارهایی مثل لایت‌روم، ادوبی Camera Raw، Capture One یا هر نرم‌افزار پردازشگر خام (RAW) ساده‌ای، می‌تونه معجزه کنه!

اولین قدم، اصلاح تراز سفیدی (White Balance) عکسه. این کار باعث می‌شه رنگ‌ها طبیعی‌تر به نظر برسن.

حالا نوبت تنظیم نوردهی (Exposure) می‌رسه. عکس رو روشن‌تر یا تیره‌تر کنید تا به حالت دلخواه برسه.

اما ماجرا همین‌جا تموم نمی‌شه! می‌تونید با گزینه‌های مختلف حال عکس رو بهتر کنید:

  • کادربندی رو با برش (Crop) تنظیم کنید تا ترکیب‌بندی جذاب‌تر بشه.
  • کمی اشباع رنگ (Saturation) اضافه کنید تا رنگ‌ها درخشنده‌تر به نظر برسن.
  • با افزودن وضوح (Clarity) یا بافت (Texture)، عکس رو تیزتر و با جزئیات بیشتری نشون بدین.
  • کنتراست (Contrast) رو بالا ببرید تا عکس پویاتر به نظر برسه.

با گذشت زمان، سبک ویرایش خاص خودتون رو پیدا می‌کنید. اما اولش، فقط خوش بگذرونید و ببینید با ویرایش می‌تونید چه عکس‌های فوق‌العاده‌ای خلق کنید!

13. روی تصاویر کار کنید

تصاویر زیبا و خاطره‌انگیز زیادی در گوشه و کنار هارد دیسک‌‌های ما خاک می‌خورند. دیده نمی‌شوند، به اشتراک گذاشته نمی‌شوند و عملا بلااستفاده باقی می‌مانند.

اجازه ندهید زحمات شما به هدر رود.

بعد از بازگشت از سفر، به سراغ عکس‌هایتان بروید. آن‌ها را با دقت سازماندهی کنید، بهترین عکس‌ها را پیدا کنید و با ویرایش، درخشش بیشتری به آن‌ها ببخشید.

حالا نوبت تصمیم‌گیری است. اگر عکس‌های فوق‌العاده‌ای ثبت کرده‌اید، می‌توانید در مسابقات عکاسی شرکت کنید. همچنین می‌توانید با بارگذاری آن‌ها در وب‌سایت‌های فروش عکس، درآمد جانبی کسب کنید.

استفاده از این عکس‌ها به عنوان نقطه شروع برای ساختن یک نمونه‌کار (پورتفولیو) نیز ایده‌ خوبی است. با داشتن یک نمونه‌کار قوی، می‌توانید با مجلات، راهنماهای سفر و وب‌سایت‌های گردشگری برای همکاری تماس بگیرید.

در نهایت، صرف نظر از اینکه تصمیم دارید از عکس‌هایتان کسب درآمد کنید یا خیر، حتما آن‌ها را با خانواده و دوستان به اشتراک بگذارید. این کار را می‌توانید به صورت حضوری یا در شبکه‌های اجتماعی انجام دهید. حتی می‌توانید یک نمایش اسلاید کوچک همراه با روایت سفر، داستان‌سرایی و نمایش عکس‌های مورد علاقه‌تان ترتیب دهید.

نویسنده: Natalie Denton (nee Johnson)

ترجمه و نگارش: Dlenz

(انتشار این مطلب تنها با ذکر منبع www.Dlenz.ir و در فضای مجازی مجاز خواهد بود)

دیلنز پایگاه جامع خبر و آموزش عکاسی

 

جهت استفاده از آموزش های عکاسی سایت دیلنز کلیک کنید

Spread the love

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید