دیافراگم دوربین در عکاسیآموزش عکاسی آموزش عکاسی پایه 

دیافراگم دوربین در عکاسی

زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

در سلسله پست های اموزش عکاسی و در قسمت قبلی (دیافراگم دوربین عکاسی چیست و چگونه عمل می کند؟) گفته شد که دیافراگم دوربین یا اپرچر (aperture) از تیغه هایی تشکیل شده که قابلیت حرکت روی یکدیگر را دارند و به شکل دایره ای یک مرکز متحدالشکل دارند. وظیفه اصلی دیافراگم دوربین کنترل شدت نور ورودی به دوربین عکاسی است و مانند مردمک چشم ما  این اجازه را می دهد تا در محیط های نوری مختلف شدت نور ورودی به دوربین کنترل شود. در این مرحله قصد داریم تا به تاثیر دیافراگم در عکاسی و عمق میدان وضوح در خروجی تصاویر بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

 

تاثیر دیافراگم دوربین بر عمق میدان یا عمق وضوح!

عمق میدان چیست؟

ابتدا و انتهای وضوح عکس یا تصویر را می توان عمق میدان نامید( منکه نفهمیدم چی شد!؟). عمق میدان عبارت است از گستردگی محدوده‌ای که جلوتر یا عقب‌تر از سوژهٔ اصلی، فوکوس هستند. شاید بتوان به زبان ساده و بی آلایش میدان وضوح یا عمق میدان را اینگونه تعریف کرد که: محدوده ای است که در آن تصویر به صورت کامل و واضح قابل رویت است و نمایانگر این است که چه مقدار از تصویر به صورت کامل قابل روئیت است.

شاید در تصویر بسیاری دیده باشد که در یک عکس دو نفر به صورت واضح در تصویر دیده می شوند. ولی منظره پشت سر آنها به صورت محو و غیر واضح دیده می شود این مقدار از وضوح را عمق میدان می نامند.

در تصویر پایین تاثیر دیافراگم دوربین را در این مورد به صورت دقیقتری مشاهده میکنید.

عمق-میدان-دیافراگم-دوربین

کنترل عمق میدان

یکی از عوامل ایجاد تمرکز روی سوژه در کادر مورد عکاسی، عمق میدان وضوح است. این عمل گاه با افزایش و گاه با کاهش عمق میدان بدست می‌آید. کنترل عمق میدان وضوح در عکاسی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • فاصله سوژه تا دوربین عکاسی

هر مقداری که سوژه و یا شیئ مورد نظر عکاسی از دوربین فاصله بگیرد روی عمق میدان دید تاثیر مستقیمی خواهد داشت و می تواند باعث تغییر عمق در تصویر شود. البته انتخاب نوع لنز هم در این فرآیند بی تاثیر نبوده و باید گفت که عمق در استفاده از لنز واید و درجه‌های بسته دیافراگم بیشتر، و بالعکس در لنز تله و درجه‌های بازترِ دیافراگم، کمتر خواهد بود.

  • دیافراگم دوربین

به وسیله باز و بسته شدن دیافراگم دوربین عمق میدان وضوح در تصاویر ما تغییر می کند. همانطور که در قسمت قبلی نیز اشاره شد استفاده از دیافراگم باز که با اعداد کوچکتر نمایش داده می شود باعث می شود. تا مقدار نورگیری لنز بیشتر شود اما باعث کاهش عمق میدان دید و در نتیجه به غیر واضح شدن موضوعات در عمق و پسزمینه تصویر می شود. حالا هرچه این دیافراگم بازتر باشد این عمق کمتر می شود و فقط سوژه اصلی به صورت واضح دیده می شود. عموما عکاسانی که عکاسی پرتره می کنند از لنزهای با دیافراگم بازتر جهت عکاسی بوکه استفاده می کنند که دلیلش همین عمق میدان است.

در این باره مسئله به صورت بلعکس هم وجود داشته و با استفاده از دیافراگم های بسته تر شما می توانید تا عمق بیشتر و چه بسا دوردست را به صورت واضح در تصاویر خود مشاهده کنید.

در نتیجه به هر میزانی از دیافراگم های باز به سمت بسته تر حرکت میکنیم مقدار نور ورودی به دوربین را کاهش و عمق میدان وضوح را افزایش می دهیم.

عمق میدان دیافراگم دوربین عکاسی

  • فاصله کانونی لنز

طبق درس هایی که در گذشته آموختیم دیدیم که لنزها به چند دسته کلی تقسیم می شوند (لنز و انواع آن). استفاده از لنزهای مختلف بر روی عمق میدان تاثیر مستقیم دارند وآن به خاطر فاصله کانونی هر لنز می باشد. به این ترتیب می توان گفت که لنز ها از لحاظ نورگیری و عمق میدان وضوح به این شکل هستند: لنزهای واید با عمق میدان گسترده، لنزهای نرمال با عمق میدان معمولی و لنزهای تله فوتو با عمق میدان کم. البته نیاز به یادآوری است که استفاده از لنزهای زوم به دلیل استفاده هم زمان چند فاصله کانونی در یک لنز می توانند نسبت به قدرت لنز تمامی توضیحات یاد شده در مورد لنزها را در خود جای دهند.

برای کار من کدام دیافراگم دوربین بهتر است؟

اکنون که توضیح کاملی درباره نحوه عملکرد دیافراگم و تأثیر آن بر تصاویر شما ارائه داده ایم، بیایید نگاهی به موقعیت هایی بیندازیم که می خواهید از f-stop های مختلف استفاده کنید.

f/0.95 – f/1.4 – چنین دیافراگم‌های «سریع» حداکثر فقط در لنزهای پریمیوم در دسترس هستند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا حد ممکن نور را جمع‌آوری کنند. این آنها را برای هر نوع عکاسی در نور کم (مانند عکاسی از آسمان شب، جشن عروسی، پرتره در اتاق های کم نور، رویدادهای شرکتی و غیره) ایده آل می کند. با چنین توقف های f گسترده، عمق میدان بسیار کم در فواصل نزدیک به دست خواهید آورد، جایی که سوژه جدا از پس زمینه به نظر می رسد.
f/1.8 – f/2.0 – برخی از لنزهای پرایم درجه یک علاقه‌مند به f/1.8 محدود می‌شوند، که همچنان قابلیت‌های بسیار خوبی در نور کم دارد. همچنین، اگر هدف شما ارائه تصاویر زیبایی شناختی با فوکوس کم عمق است، این لنزها ارزش فوق العاده ای دارند. عکاسی بین f/1.8 و f/2 معمولاً پس‌زمینه‌های شما را برای پرتره و سایر انواع مشابه عکاسی زیبا و کرمی می‌کند.
f/2.8 – f/4 – اکثر لنزهای زوم در بهترین حالت به حداکثر دیافراگم f/2.8 تا f/4 محدود می شوند. اگرچه آنها از نظر قابلیت جمع آوری نور به اندازه لنزهای f/1.4 نیستند، اما همچنان برای عکاسی در شرایط کم نور کافی هستند، به خصوص اگر لنز یا دوربین دارای تثبیت کننده تصویر باشد. در این دیافراگم ها مقداری تفکیک سوژه دریافت خواهید کرد، اما معمولاً به اندازه ای نیست که پس زمینه کاملاً مبهم باشد. چنین دیافراگم هایی برای عکاسی در سفر، ورزش و حیات وحش عالی هستند.
f/5.6 – f/8 – این نقطه شروع مناسب برای اکثر عکاسی های منظره و معماری است. همچنین برای عکاسی مستند و پرتره که در آن پس‌زمینه تار نمی‌خواهید، ایده‌آل است. همچنین، بیشتر لنزها در اطراف f/5.6 شارپ‌تر هستند، که به اندازه عمق میدان مناسب مهم نیست، اما همچنان خوب است.
f/11 – f/16 – معمولاً برای عکاسی از صحنه‌هایی استفاده می‌شود که در آن به عمق میدان تا حد ممکن نیاز است، مانند عکاسی ماکرو یا عکاسی منظره با پیش‌زمینه نزدیک. اگرچه این دیافراگم ها عمق میدان بیشتری را ارائه می دهند، اما به دلیل تأثیر پراش نور در عکاسی یا لنز دیفرکشن (Diffraction)، وضوح کمی را از دست می دهند.
f/22 و کوچکتر – فقط در صورتی از چنین دیافراگم های کوچکی عکس بگیرید که بدانید در حال انجام چه کاری هستید. وضوح در دیافراگم های f/22 و کمتر به دلیل پراش به شدت آسیب می بیند، بنابراین در صورت امکان باید از استفاده از آنها خودداری کنید. اگر به عمق بیشتری نیاز دارید، معمولاً بهتر است از سوژه خود فاصله بگیرید یا به جای آن از تکنیک فوکوس استفاده کنید.

 

شما می توانید قسمت اول آموزش دیافراگم دوربین عکاسی را اینجا مطالعه کنید.

 

(انتشار این مطلب تنها با ذکر منبع www.Dlenz.ir و در فضای مجازی مجاز خواهد بود)

دیلنز پایگاه جامع خبر و آموزش عکاسی

 

جهت استفاده از آموزش های عکاسی سایت دیلنز کلیک کنید

 

Spread the love

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید