منظره یابآموزش عکاسی آموزش عکاسی پایه 

آموزش عکاسی – viewfinder منظره یاب چیست و چگونه عمل میکند؟

زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

منظره یاب و یا Viewfinder چیست و چگونه عمل میکند؟

همانطور که در آموزش قبل اجزای دوربین را به اختصار معرفی کردیم ، امروز به معرفیViewfinder  و یا منظره یاب خواهیم پرداخت.

ویزور  پنجره کوچک مسطتیلی شکلی است که در قسمت پشتی و بالایی دوربین عکاسی قرار دارد. شما از داخلی همین پنجره کوچک است که میتوانید کادربندی را تجربه کنید و بهترین قاب و ترکیب بندی از جهان پهناور اطراف خود را ثبت کنید.

سیستمی که به ما کمک می کند تا تصاویر را از داخل ویزور بگریم Viewfinderو یا منظره یاب نام دارد. Viewfinderو یا منظره یاب یکی از قسمت های دوربین های عکاسی است که علیرغم تغیراتی که در دوربین های عکاسی از ابتدا تا کنون صورت گرفته ساختمان کلی خود را حفظ کرده است. این در حالی است که گاها درون این ساختمان به اجزای دقیقتر و بهتری ارتقا یافته ولی این پنجره کوچک همیشه با دوربین های عکاسی همراه بوده است و حس متفاوت عکاسی را به مخاطبان خود ارزانی داشته.

دوربین‌های SLR یک Viewfinder و یا منظره اپتیکال دارند. به همین دلیل این دوربین‌ها SLR نامیده می‌شوند. بخش SLR در نام این دوربین‌ها اختصاری برای عبارت «single lens reflex» یعنی تک لنز انعکاسی است. در این مکانیسم، نور از طریق آینه‌ و منشور از لنز به ویوفایندر می‌رسد.

منظره یاب و یا Viewfinder چگونه عمل میکند؟

روش کار Viewfinder در دوربین های SLR و یا DSLR ( برای اطلاع بیشتر از ساختمان دوربین های SLR و یا DSLR می توانید به این پست مراجعه کنید ).به این شکل است که زمانیکه نور از داخل لنز عبور کرده و به محفظه تاریک داخل دوربین ورود می کند، در مسیر خود به یک آینه با زاویه 45 درجه به سمت بالا برخورد می کند، این آینه که قبل از شاتر قرار دارد نور را به سمت بالا انعکاس میدهد، این نور به صفحه واضح سازی برخورد کرده و بعد از آن وارد منشوری میشود که در بالای آینه قرار دارد و بعد از عبور از منشور نور را به سمت viewfinder و یا پنجره کوچکی که عکاس از آن طریق در حال تماشای جهان اطراف است  بازتاب میدهد.

حالا نوبت عکاس است که تصمیم بگیرد این کادر و نور برای عکاسی مناسب است یا نه.وقتی عکاس دکمه شاتر را فشار می‌دهد، آینه از مسیر نور کنارمی رود و نور به جای ویوفایندر به سنسور می‌رسد و بدین ترتیب تصویر ثبت می‌شود.

منظره یاب  الکترونیکی (EVF)

منظره یاب های الکترونیکی در برخی دوربین‌های بدون آینه وجود دارند. این نوع منظره یاب های در بعضی مدل‌های گران‌قیمت‌تر به یک استاندارد تبدیل شده‌اند. گرچه ممکن است در برخی دوربین‌های ارزان‌تر از یک Viewfinder نوری استفاده شده باشد. در این دوربین‌ها به جای استفاده از آینه برای ارائه پیش‌نمایشی از منظره مورد عکاسی، سنسور دیجیتال در همه لحظات فعال است و آنچه را که می‌بیند بر روی یک صفحه نمایش الکترونیکی کوچک که به جای ویوفایندر قرار گرفته است، نمایش می‌دهد. به همین دلیل به این دوربین‌ها بدون آینه گفته می‌شود. حذف آینه باعث شده است که این دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های DSLR بسیار سبک‌تر باشند.

تنظیمات دوربین در ویزور

البته زمانیکه عکاس به داخل ویزور مینگرد به جز دنیای اطراف با علائم و اعدادی روبرو میشود. این علامت ها به عکاس برای ثبتی بهتر کمک میکنند. این علائم در دوربین های مختلف متفاوت هستند و هرکدام معانیه خاصی را دارند. در دوربین های SLR و DSLR چون زمانیکه عکاس با چشمان خود در حال نگاه کردن در منظره یاب است دیگر قادر به دیدن تنظیمات روی دوربین نیست. برخی از تنظیمات از طریق ویزور به او اعلام میشود. اعدادی مثل اندازه دیافراگم و سرعت شاتر و وضعیت نور ورودی به دوربین مورد ارزیابی قرار گرفته و عکاس را از وضعیت خود با خبر میسازد تا در صورت نیاز و صرف کمترین زمان او بتواند در حال نگاه کردن به داخل Viewfinder تنظیمات دوربین خود را تغییر دهد.

توضیحاتی که در بالا آمد مربوط به دوربین های SLR و DSLR بود. این در حالی است که ساختمان ویزور در دوربین های دیجیتال کامپکت و یا mirrorless متفاوت است. ساختمان این دوربین ها در آموزش های بعدی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 

(شما میتوانید مطلب بالا را به صورت صوتی دریافت و گوش کنید)

(انتشار این مطلب تنها با ذکر منبع www.Dlenz.ir و در فضای مجازی مجاز خواهد بود)

دیلنز پایگاه جامع خبر و آموزش عکاسی

 

جهت استفاده از آموزش های عکاسی سایت دیلنز کلیک کنید

Spread the love

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید