مانیتور دوربین عکاسی دیجیتالآموزش عکاسی آموزش عکاسی پایه 

آموزش عکاسی – کاربرد مانیتور دوربین عکاسی LCD – screen دوربین عکاسی

زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

کاربرد مانیتور دوربین عکاسی screen

در این مطلب قصد داریم تا به معرفی کاربرد مانیتور دوربین عکاسی screen و کاربرد آن در دوربین های عکاسی بپردازیم:

 

صفحه نمایش دوربین دیجیتال
صفحه نمایش دوربین دیجیتال

 

بعد از اینکه دوربین های دیجیتال به بازار عرضه شدند سرعت رشد و پیشرفت دوربین های عکاسی بسیار بیشتر شد. در این بین امکانات جدیدی به دوربین های عکاسی اضافه شد. یکی از این امکانات صفحه نمایش رنگی بود که در پشت دوربین قرار داشت و برای عکاسان بسیار جذاب و جالب بود. البته قبل از این صفحه نمایش های کوچکی روی برخی از دوربین های آنالوگ قرار داشت و اطلاعاتی مثل تاریخ و ساعت را به عکاس نمایش میداد. اما امروزه یک صفحه نمایش رنگی با کیفیت در پشت دوربین ها قرار دارد که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

مانیتور دوربین های آنالوگ
مانیتور در دوربین های آنالوگ

 

مورد دیگری که باید به آن توجه نمود این است که در مدل های حرفه ای یک نمایشگر کوچک هم در نزدیکی دکمه شاتر قرار دارد که اطلاعاتی نظیر سرعت شاتر، اندازه دیافراگم، تعداد عکس های پیاپی، حساسیت و تنظیمات دیگری را که مورد نیاز عکاس است را به صورت سیاه و سفید به نمایش میگذارد. این مانیتورها فقط برای اطلاع رسانی سریع به عکاس بوده و تنوع چندانی در آنها وجود ندارد.

مانیتور بالای دوربین
صفحه نمایش اطلاعات در دوربین

 

اما مانیتورهای پشت دوربین ها

بعد از پدید آمدن صفحه نمایش بر روی دوربین های عکاسی، بسیاری از عکاسان با این امکان تازه نمایان شده سر ناسازگاری برداشتند. این صفحه های نمایش رفته رفته از نظر کیفیت، سایز، جنس بدنه، تعداد پیکسل و… پیشرفت های چشمگیری کردند تا جایی که دیگر امروز بر خلاف گذشته روی دوربین ثابت نیستند و آزادانه به هر طرف که شما بخواهید گردش می کنند. اینگونه بود که صفحه های نمایش تواننستند جای خود را در بین عکاسان باز کنند.

چرخش مانیتور در دوربین های دیجیتال
چرخش مانیتور در دوربین های دیجیتال

اما چه نکاتی در یک صفحه نمایش برای ما مهم است و باید به آن توجه کنیم.

Articulated LCD – نوع حرکت مانیتور

مانیتورهای روی دوربین ها دارای انواع ثابت و متحرک است، که نوع متحرک هم دارای انواع گوناگونی است. حرکت در نمایشگر ها به این گونه است، حرکت اول Tilt یا خم شدن رو به پائین و عقب است و حرکت دوم هم Swivel یا چرخش نام دارد. صفحات نمایشی که قابلیت Swivel دارند روی یک پاشنه و به یک سمت دوربین می‌چرخند و می‌توانید آن‌ها را به صورت کامل رو به بالا، پائین، جلو و عقب بچرخانید و یا در حالی که صفحه نمایش رو به بیرون یا به سمت دوربین است آن را در جای اول خودش قرار دهید. البته در این مدل از دوربین ها صفحه نمای شنیاز به مراقبت بیشتری دارد.

 

چرخش مانیتور در دوربین های دیجیتال
چرخش مانیتور در دوربین های دیجیتال

 

Screen size اندازه مانیتور

بسته به نوع و سایز دوربین این اندازه متغیر است

Screen dotsتعداد نقاط فعال در صفحه مانیتور

تعداد نقاطی که در یک مانیتور وجود دارند می توانند کیفیت یک نمایشگر را تحت شعاع قرار داده و روی کیفیت نمایش عکس های گرفته شده موثر هستند. باید یادآوری کنیم که این نقاط در کیفیت عکس تاثیری نداشته و صرفا جهت نمایش تصویر به عکاس کاربرد دارد. تعداد این نقاط در صفحه نمایش را با واحدی به نام PPI نام گذاری کرده اند.

PPI مخفف عبارت Pixel Per Inch است. البته در مفهوم PPI از Pixel Density به معنای “تراکم پیکسلی” استفاده می‌شود. PPI در اصل تراکم پیکسل‌ها در یک واحد سطح از اینج بوده و واضح است که هر چه این عدد افزایش یابد به این معناست که تعداد پیکسل‌ها در این سطح افزایش یافته و نتیجه این می‌شود که زمانی که دقیق به صفحه نمایش بنگرید، تشخیص دادن پیسکل‌ها توسط چشم انسان بسیار سخت و حتی در مواردی غیر ممکن می‌شود و در نتیجه کیفیت برای چشم بهتر به نظر رسیده و تصاویر یا فیلم‌ها را یکپارچه‌تر می‌بینیم.

کیفیت مانیتور در دوربین های دیجیتال
کیفیت مانیتور در دوربین های دیجیتال

Touch screen مانیتور و یا صفحه نمایش لمسی

در دوربین های جدیدی که رونمایی می شوند برای حذف دکمه ها و کاربری آسان تر از صفحه نمایش های لمسی استفاده می شود.

Live view قابلیت پخش زنده مانیتور دوربین عکاسی screen

یکی از قابلیت هایی که امروزه بسیار مورد اقبال قرار گرفته است، امکان پخش زنده در مانیتورها است. تا چند سال قبل از مانیتورها برای تنظیمات دوربین و نمایش عکس های گرفته شده استفاده می شد. ولی در حال حاضر استفاده از نمایش زنده برای عکاسان بسیار حیاتی شده و از آن بسیار بهره میبرند. دوربین هایی که از قابلیت liveview  و یا پخش زنده بهره میبرند عموما برای فیلمبرداری ها هم مورد استفاده قرار میگیرند. باید اشاره کرد که به لطف این تکنولوژی بود که دوربین های عکاسی قابلیت فیلم برداری را هم به امکانات خود افزودند.

Screen type نوع مانیتور و یا نمایشگر

این گزینه بیانگر نوع نمایشگر مورد استفاده در دوربین است.

یک نکته قابل توجه

عناوینی که در بالا از آنها یاد کردیم جزو مهمترین عوامل تاثیرگذار در کیفیت و کارایی یک صفحه نمایش بود. این عوامل روی کیفیت نمایش تصاویر و کاربری آسان به عکاس کمک می کنند و تاثیر مستقیم در قیمت های دوربین های عکاسی دارند. اما مسئله مهمی که مجدد یادآوری میکنیم این نکته است که این امکانات به هیچ وجه روی کیفیت عکس تاثیر نداشته و صرفا برای کمک به عکاس و تجربه کاربری بهتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

(تیم دیلنز در حال آماده سازی پادکست این پست است و به زودی بارگذاری می شود)

 

(انتشار این مطلب تنها با ذکر منبع www.Dlenz.ir و در فضای مجازی مجاز خواهد بود)

دیلنز پایگاه جامع خبر و آموزش عکاسی

دوربین عکاسی چیست و چگونه کار می کند؟ (قسمت اول)

دوربین عکاسی چیست و چگونه کار می کند؟ (قسمت دوم)

Spread the love

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید