آموزش عکاسیآموزش عکاسی آموزش عکاسی پایه 

آموزش عکاسی – دوربین عکاسی چیست و چگونه کار می کند؟ (قسمت دوم)

زمان مطالعه این مطلب: 2 دقیقه

دوربین عکاسی چیست و چگونه کار می کند؟

قسمت دوم اجزای داخلی

ما در آموزش گذشته به  معرفی اجزای بیرونی دوربین عکاسی پرداختیم. امروز در این مطلب قصد داریم تا به معرفی اجزای داخلی یک دوربین عکاسی بپردازیم و بگوییم که دوربین عکاسی چیست و چگونه کار می کند پس با ما همراه باشید.

لنز (lens):

لنز یکی از اصلی ترین قسمت های یک دوربین عکاسی به شمار می آید. ساختمان لنز از ترکیب عدسی های مختلف محدب (همگرا) و مقعر (واگرا) تشکیل شده است. لنزها همواره در حال تکامل بوده اند تا بتواند تصویرهایی بهتر و دقیقتر از محیط اطراف را به وسیله نور به سنسور ( و یا لایه حساس به نور در دوربین های آنالوگ) انتقال دهد. یکی دیگر از قسمت هایی که روی لنز تعبیه شده و برای ما مهم است رینگ و یا حلقه واضح سازی است، که در زمان خودش کاربرد آن را شرح می دهیم.

دوربین عکاسی چیست و چگونه کار می کند؟
دوربین عکاسی چیست و چگونه کار می کند؟

 

شاتر و یا مسدود کننده (shutter):

پس از اینکه نور از راه لنز وارد دوربین می شود قبل از اینکه به سنسور و یا قسمت حساس به نور برسد در مسیر خود به دیواره ای برخورد می کند که تا زمانی که عکاس دکمه عکس گرفتن روی دوربین را فشار ندهد این نور نمیتواند روی سنسور و یا قسمت حساس به نور تاثیری بگذارد. نام این دیواره در دوربین های عکاسی شاتر و یا مسدود کننده است که وظیفه کنترل مقدار زمان تابش نور به سنسور را به عهده دارد. عملکرد شاتر تاثیر مستقیم روی عکس های نهایی خواهد داشت و تقریبا در همه دوربین های عکاسی دیجیتال و آنالوگ وجود دارد.

شاتر دوربین عکاسی
شاتر دوربین عکاسی

 

دیافراگم (Aperture):

در دوربین های عکاسی قسمت مهم دیگری وجود دارد که وظیفه کنترل شدت نور ورودی به دوربین را بر عهده دارد و می تواند تاثیر زیادی در عکاسی داشته باشد، بدنه دیافراگم از تیغه های فلزی تشکیل شده که بر روی هم حرکت می کنند، این تیغه ها شباهت زیادی به مردمک چشم انسان در زمانی که کوچک و بزرگ و یا تنگ و گشاد می شود، دارد، که در آموزش های بعدی بیشتر و بهتر با این قسمت از دوربین آشنا خواهیم شد.

دیافراگم دوربین عکاسی
دیافراگم دوربین عکاسی

 

سنسور و یا قسمت حساس به نور (Sensor):

یکی از مهمترین و گران قیمت ترین قطعات دوربین سنسور و یا حسگر حساس به نور است، این حسگر وظیفه تبدیل نور به کدهای دیجیتالی را بر عهده دارد که اندازه و دقت این حسگر تاثیر مستقیمی در قیمت دوربین ها دارد( البته وظیفه حسگر در دوربین های آنالوگ را همان فیلم های عکاسی به عهده داشتند، برای همین مورد بود که فیلم های عکاسی را زمانیکه در روشنایی باز میکردیم اصطلاحا میگفتند که فیلم سوخته است و این به دلیل حساس بودن فیلم عکاسی به نور بود، فیلم های عکاسی در دوربین های آنالوگ وظیفه ضبط و حفظ تصویر ثبت شده را داشتند).

سنسور دوربین عکاسی
سنسور دوربین عکاسی

 

(شما میتوانید مطلب بالا را به صورت صوتی دریافت و گوش کنید)

 

(انتشار این مطلب تنها با ذکر منبع www.Dlenz.ir و در فضای مجازی مجاز خواهد بود)

جهت استفاده از آموزش عکاسی سایت دیلنز کلیک کنید
دیلنز پایگاه جامع خبر و آموزش عکاسی
Spread the love

پست های مرتبط

یک دیدگاه در “آموزش عکاسی – دوربین عکاسی چیست و چگونه کار می کند؟ (قسمت دوم)”

  1. احسانی

    با سلام و خسته نباشید بابت آموزش مفید و جالبتون

دیدگاه خود را بنویسید