سرعت شاتر در دوربین عکاسیآموزش عکاسی آموزش عکاسی پایه 

سرعت شاتر دوربین عکاسی (CAMERA SHUTTER) چیست؟ (قسمت دوم)

زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

شاتر دوربین عکاسی چگونه تنظیم می شود و چه تاثیری بر عکس ها دارد؟

عملکرد شاتر دوربین عکاسی

همانطور که در قسمت قبل گفته شد ( برای مطالعه قسمت اول شاتر دوربین عکاسی کلیک کنید ) در زمانی که عکاس اقدام به عکس گرفتن می کند. شاتر دوربین کنار رفته و اجازه میدهد تا نور به سنسور بتابد. و گفته شد که وظیفه اصلی شاتر در دوربین عکاسی کنترل مقدار زمان تابش نور به سنسور و یا سطح حساس است.

چگونه سرعت شاتر دوربین عکاسی را تغییر دهیم؟

انتخاب حالت عکاسی برای استفاده از شاتر

برای تغییر سرعت شاتر و بهره بردن از این امکان نیاز است که دوربن را از حالت Auto که معمولا با رنگ سبز رنگ و بر روی پیچ تنظیم حالت عکاسی قرار دارد خارج کنیم. برای این کار میتوانید دوربین را در حالت دستی Manual قرار دهید. که این حالت را به اختصار با حرف M نشان می دهند. حالت دیگری که به شما امکان تغییر سرعت شاتر را میدهد، حالت تقدم شاتر است. این حالت را در دوربین های عکاسی نیکون و دیگر برندها با حرف S نشان می دهند. اما این حالت در دوربین های عکاسی کنون با حروف TV نشان داده شده است. (به تصاویر پایین توجه کنید)

 

تنظیم سرعت شاتر دوربین نیکون nikon
تنظیم سرعت شاتر دوربین نیکون nikon

 

تنظیم سرعت شاتر دوربین کنون canon
تنظیم سرعت شاتر دوربین کنون canon

 

تنظیم و تغییر سرعت شاتر

بعد از اینکه دوربین را دریکی از حالت های دستی یا تقدم شاتر قرار دادیم باید سرعت شاتر را تنظیم کنیم. برای این کار باید از غلطکی که برای تغییر سرعت شاتر تعبیه شده استفاده کنیم تا تغییرات دلخواه را اعمال کنیم. با چرخاندن این غلطک سرعت شاتر شروع به تغییر می کند. این تغییرات در مانیتور دوربین عکاسی که در سمت راست بالای دوربین قرار دارد و همزمان مانیتور پشت دوربین نمایش داده می شود. دوربین هایی که فاقد مانیتور بالایی هستند در مانیتور پشت دوربین امکان استفاده از این امکان را دارند.

نمایش و تغییر سرعت شاتر دوربین عکاسی
محل نمایش و تغییر سرعت شاتر دوربین عکاسی

تاثیر سرعت شاتر بر روی عکس

همانطور که میدانید بسته به مکانی که در آن عکاسی می کنیم نور ها متفاوت هستند. همینطور مشاهده کرده اید که در زمان های مختلف از شبانه روز یه مکان یا منظره چقدر تغییر نور می دهد. عکاس بسته به محیط و نوع عکسی که می خواهد ثبت کند باید سرعت شاتر را تعیین کند. زمانی که عکاسی از یک محیط با سرعت 1/500 ثانیه عکس زیبا و واضحی می شود. ما با تغییر سرعت و افزایش آن می توانیم باعث تاریکی عکس و با کاهش سرعت می توانیم باعث روشنایی عکس بشویم.

در واقع ما با افزایش سرعت باعث می شویم تا نور کمتر از آن چیزی که برای ثبت یک عکس خوب نیاز است به سنسور دوربین برسد و عکس ما تاریک می شود. در مقابل با کاهش سرعت باعث می شویم تا سنسور زمان بیشتری برای دریافت تور داشته باشد که در نتیجه تصویر ما روشن تر از حد نرمال می شود.

در اصطلاح حرفه ای به نوردهی کمتر از حد نرمال underexposure و نوردهی بیشتر از حد نرمال overexposure می گویند.

نوردهی کم و نوردهی زیاد در عکاسی
نوردهی کم و نوردهی زیاد در عکاسی

فیریز شدن سوژه های متحرک و ایجاد حرکت در عکس ها

تاثیر سرعت شاتر فقط بر کم و زیاد شدن نور در عکس ها نیست. یکی دیگر از کارکردهای مهم و اساسی شاتر دوربین عکاسی ایجاد حرکت و فریز کردن سوژه های متحرک در قالب عکس است. اگر به پیرامون خود خوب بنگرید متوجه خواهید شد که در اطراف ما چیزهای زیادی در حرکت هستند. بعضی با سرعتی بسیار آهسته و برخی دیگر با سرعت های زیاد.

در زمان عکاسی از سوژه های متحرک اگر از سرعت های پایین شاتر استفاده کنیم عکسهای ما تار و کشیده به نظر می رسند. این پدیده به این دلیل است که سرعت شاتر ما از سرعت حرکت موضوع عکاسی کمتر است. هرچه این سرعت نسبت به سوژه متحرک کمتر باشد این تاری و کشیدگی در عکس نمود بیشتر دارد. برعکس این اتفاق هم صادق است. در زمانی که ما از یک سوژه متحرک با سرعتی بیشتر از سرعت آن موضوع عکاسی کنیم. سوژه های متحرک به شکلی ثابت و بی حرکت در عکس ها ثبت می شوند، گویی که در یک لحظه فیریز شده اند!

چند مثال از عملکرد سرعت شاتر

سرعت شاتر در دوربین عکاسی
سرعت شاتر در دوربین عکاسی

در تصویر بالا شما شاهد لحظه ورود قطار به یکی از ایستگاه های مترو تهران هستید. این عکس با سرعت شاتر 1/30 ثانیه ثبت شده است. در عکس بالا مردم را مشاهده می کنید که به دلیل سرعت حرکتی که کمتر از سرعت شاتر است به صورت ثابت و فیریز ثبت شده اند. در حالی که قطار به دلیل داشتن سرعتی بیشتر از سرعت شاتر انتخابی ما به صورت کشیده و به صورتی که حرکت را نشان میدهد ثبت شده است.

تفاوت عکاسی با سرعت ها مختلف شاتر
تفاوت عکاسی با سرعت ها مختلف شاتر

در عکس بالا شما جریان آب در یک رودخانه را ملاحظه می کنید. عکسها با دو سرعت شاتر متفاوت ثبت شده است. تصویر سمت راست با سرعت کمتر از سرعت حرکت جریان آب یعنی 1/30 ثانیه ثبت شده است. در حالی که عکس سمت چپ با 5 استاپ بالاتر و سرعت 1/500 ثانیه به ثبت رسیده است. در عکس سمت راست شما جریان حرکت آب را به شکل خط هایی کنار هم میبینید. اما در عکس سمت چپ به دلیل استفاده از سرعت بالای شاتر قطره های آب به صورت مستقل از هم ثبت شده و حرکت آب را به گونه ای دیگر روایت می کنند.

استفاده از سرعت شاتر و بهره بردن از این امکان جذاب و مهیج در صورتی کاربردی تر خواهد بود که شما شناختی دقیق از دیافراگم و البته حساسیت یا iso داشته باشید. البته در باره این مطالب در آینده به صورت کامل و حرفه ای بحث خواهیم کرد.

یک نکته بسیار مهم

در زمان استفاده از سرعت های پایین شاتر حتما از سه پایه استفاده کنید. سرعت هایی پایین شاتر می توانند لرزش های دست که ما احساس نمی کنیم را هم ثبت کند. نتیجه استفاده نکردن از سه پایه در سرعت های کم شاتر داشتن عکسهایی تار به دلیل لرزش دست خواهد بود.

 

(تیم دیلنز در حال آماده سازی پادکست این پست است و به زودی بارگذاری می شود)

 

(انتشار این مطلب تنها با ذکر منبع www.Dlenz.ir و در فضای مجازی مجاز خواهد بود)

دیلنز پایگاه جامع خبر و آموزش عکاسی

 

جهت استفاده از آموزش های عکاسی سایت دیلنز کلیک کنید

Spread the love

پست های مرتبط

2 دیدگاه در “سرعت شاتر دوربین عکاسی (CAMERA SHUTTER) چیست؟ (قسمت دوم)”

  1. آریو

    بسیار عالیییییییییییی ،،،،سپاس از شما

    1. آریو عزیز
      بسیار خوشحال هستیم که مطالب ما توانسته برای شما مفید واقع شود. امیدوارم با حمایت های شما بتوانیم بیش از پیش به آموزش و پیشرفت این هنر کمک کنیم.

دیدگاه خود را بنویسید