درگاه های ارتباطی در دوربین های عکاسی-Connectivityآموزش عکاسی آموزش عکاسی پایه 

آموزش عکاسی – درگاه های ارتباطی و یا Connectivity در دوربین های عکاسی چه کاربردی دارند؟

زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

درگاه های ارتباطی و یا Connectivity در دوربین های عکاسی چه کاربردی دارند؟

در این مطلب قصد داریم تا به معرفی درگاه های ارتباطی و یا Connectivity در دوربین های عکاسی بپردازیم.

بعد از دیجیتالی شدن دوربین های عکاسی امکانات و دسترسی های بسیاری برای آنها به وجود آمد. یکی از کارآمدترین این امکانات مجهز شدن دوربین های عکاسی به درگاه های ارتباطی جهت برقراری ارتباط با دیگر وسایل دیجیتال و استفاده از کارت حافظه بود. این درگاه ها در دو نوع ورودی و خروجی هستند و وظیفه ورود و خروج اطلاعات به دوربین را بر عهده دارند.

در ادامه به معرفی این درگاه ها می پردازیم البته باید به این مسئله توجه داشت که این درگاه ها در همه دوربین های دیجیتال یکسان نبوده و بسته به نوع و مدل دوربین ها متغیر است.

درگاه های ارتباطی در دوربین های عکاسی-Connectivity
درگاه های ارتباطی در دوربین های عکاسی-Connectivity

هدفون در دوربین عکاسی headphone output

اکثر ما این درگاه را با نام درگاه هدفون می‌شناسیم، یک درگاه خروجی. درگاهی که از جک صوتی 3.5 میلیمتری پشتیبانی می کند. در واقع درگاه صوتی ۳.۵ میلی‌متری رایج‌ترین و پر استفاده ترین درگاه صوتی در تمام  وسایل دیجیتالی است. از این رو دوربین های عکاسی دیجیتال که قابلیت تصویربرداری هم دارند از این درگاه پشتیبانی می کنند. به لطف این درگاه می‌توانید اکثر هدفون‌های رایج را به دوربین خود متصل کنید. در زمان تصویربرداری استفاده از هدفون برای اطمینان از کیفیت صدای ضبط شده بسیار مهم خواهد بود.

ورودی هدفون در دوربین های عکاسی-Connectivity
ورودی هدفون در دوربین های عکاسی-Connectivity

میکروفون در دوربین عکاسی mic input

درگاه میکروفون در واقع یک درگاه ورودی است و وظیفه انتقال صدای محیط را به شکلی واضح تر و دقیق تر به داخل دوربین بر عهده دارد. البته دوربین های عکاسی دارای میکروفون داخلی درون خود هستند. تنها زمانی که شما تصمیم بگیرید که صدایی بهتر و واضحتر نیاز دارید می توانید به سراغ این درگاه بروید. البته استفاده از میکروفون خارجی کاربردهای متعددی دارد که باید در یک آموزش دیگر به آن بپردازیم.

این درگاه مانند درگاه هدفون از نوع جک 3.5 میلیمتری بوده و بر روی دوربین با حروف اختصاری mic قابل شناسایی است. این درگاه نیز در دوربین هایی که قابلیت تصویربرداری دارند موجود است و در واقع دوربین های دیگر از این درگاه پشتیبانی نمی کنند. هدف اصلی هر میکروفون ضبط صدای یکسان، یکنواخت و بدون نویز در تمام طول ویدیو است. درزمان استفاده از این درگاه شما محدودیتی در استفاده از نوع میکروفون نخواهید داشت. میکروفن های سیمی و بی سیم به طور کامل قابل استفاده خواهند بود. تنها مسئله ای که باید مدنظر شما باشد استفاده از تبدیل های رایج خواهد بود که در آموزش های بعدی به صورت کامل به آن خواهیم پرداخت.

ورودی میکروفون در دوربین های عکاسی-Connectivity
ورودی میکروفون در دوربین های عکاسی-Connectivity

HDMI در دوربین عکاسی hdmi output

درگاه HDMI که مخفف عبارت High-Definition Multimedia Interface است و رابط چندرسانه‌ای وضوح بالا معنی می شود امروزه بسیار مورد اقبال است. این درگاه امروزه رایج‌ترین درگاه برای اتصال تلویزیون‌ها و همچنین بسیاری از نمایشگرهای خارجی به دوربین ها است. دوربین های عکاسی که دارای قابلیت تصویربرداری هستند از این درگاه پشتیبانی می کنند. البته دوربین های عکاسی از درگاه Mini-HDMI استفاده می‌کنند که از درگاه HDMI عادی کوچک‌تر است و در مواردی نیاز به مبدل دارند. البته باید توجه نمود که از لحاظ کارکرد هیچ تفاوتی با درگاه عادی ندارند و صرفا برای اشغال فضای کمتر از آنها استفاده می شود.

ورودی hdmi در دوربین های عکاسی-Connectivity
ورودی hdmi در دوربین های عکاسی-Connectivity

USB در دوربین عکاسی usb output/inpout

کلمه USB مخفف عبارت Universal Serial Bus به معنی درگاه همه گذر بوده و یکی از رایج ترین درگاه ها در دوربین های عکاسی است. در اکثر دوربین های عکاسی که باید یک درگاه ارتباطی داشته باشند، پورت USB به عنوان یک درگاه بر روی آن مشاهده میشود. یک کابل USB از دو جفت سیم تشکیل شده است که یکی برای انتقال داده است و دیگری به منظور تأمین برق برای برخی دستگاه ها. از این درگاه جهت ارتباط دوربین عکاسی با پرینتر و کامپیوتر جهت انتقال اطلاعات و کنترل دوربین با کامپیوتر ( در زمان مناسب به آموزش کامل این قابلیت می پردازیم) استفاده می شود.

ورودی usb در دوربین های عکاسی-Connectivity
ورودی usb در دوربین های عکاسی-Connectivity

کارت خوان در دوربین عکاسی ram reader output

از این درگاه برای اتصال کارت‌های حافظه‌ی مورد استفاده در دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌شود. درگاه کارت خوان معمولا در طرف دیگر دوربین عکاسی تعبیه می شود. کارت‌های حافظه جزو مهم‌ترین تجهیزات عکاسان به شمار می‌روند. عموم دوربین‌ها فاقد حافظه‌ی داخلی هستند؛ از این رو به حافظه‌ نیاز دارید تا بتوانید فایل‌های خود را روی آن ذخیره کنید. دوربین ها در پشتیبانی از نوع کارت حافظه ای که انجام می دهند متفاوت هستند. رایج ترین این کارت های حافظه، کارت های SD و CF هستند و باید برحسب نوع دوربین عکاسی انتخاب شوند. کارت های CF معمولا در دوربین های فوق حرفه ای عکاسی و دوربین های فیلمبرداری مورد استفاده قرار می گیرد.

ورودی کارت حافظه Sd یا cf در دوربین های عکاسی-Connectivity
ورودی کارت حافظه Sd یا cf در دوربین های عکاسی-Connectivity

کنترل دوربین Remote control

از این درگاه برای اتصال یک دستگاه جداگانه کنترل دوربین عکاسی از راه دور استفاده می شود. این کنترلر ها بر انواع سیمی و بی سیم موجود هستند. آنها برای عکاسی از حیات وحش و یا عکاسی هایی که ممکن است لرزش دوربین به عکس لطمه وارد کند استفاده می شوند.

ورودی ریموت کنترل در دوربین های عکاسی-Connectivity
ورودی ریموت کنترل در دوربین های عکاسی-Connectivity

 

در آموزش بالا به معرفی درگاه های اصلی و رایج در دوربین های عکاسی پرداخته شد. البته درگاه های دیگری بر روی برخی از مدل های فوق حرفه ای عکاسی مثل درگاه 10 پین و… که به طور معمول در همه دوربین ها وجود نداشته و مختص به مدل های خاصی می شوند. لازم به ذکر است که به واسطه ارتباطات بی سیم یا Wireless و Bluetooth امروزه دوربین های عکاسی با تلفن های هوشمند جفت شده و به راحتی قابلیت کنترل از راه دور را در اختیار عکاس قرار می دهند. در مورد این قابلیت در آموزش های بعدی به طور خاص صحبت خواهیم کرد.

 

(تیم دیلنز در حال آماده سازی پادکست این پست است و به زودی بارگذاری می شود)

 

(انتشار این مطلب تنها با ذکر منبع www.Dlenz.ir و در فضای مجازی مجاز خواهد بود)

دیلنز پایگاه جامع خبر و آموزش عکاسی

 

جهت استفاده از آموزش های عکاسی سایت دیلنز کلیک کنید

Spread the love

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید